tirsdag den 30. december 2008

Så har vi fået tegninger

Så har vi modtaget tegninger til Torpedo, og det er nu lidt vildt at se det design der er valgt til båden. Vi kan desværre ikke vise tegningerne her på bloggen, da vi ønsker at bevare designet,
som den store hemmelighed indtil vi lader tæppet gå lidt senere i processen.

Det er lidt lige som dem der sejler American Cup, der også i sidste øjeblik afslører deres projekt . Et sjovt eksempel er fra April 2007, hvor et af holdene se link, med stort stå hej afslører deres båd, med et billede på forsiden af Herald Tribune, se selv hvad fokus er. Hvem ved måske får vi en lille notits på bagsiden af ugeposten.

Der er ikke nogen tvivl om, at en moderne køl konstruktion er vejen frem for at holde liv i de gamle både, så de stadig kan gøre sig gældende i de lidt større kapsejladser. Det er lykkedes for os at finde frem til et par andre projekter I udlandet, hvor man på samme måde har indset at man kan levetidsforlænge sin båd.

"A DIY Keel Project" fra New Zeeland ligner på mange måder vores projekt, da kølvægt og båd størrelse ligger tæt på 10Nas, og det er nu lidt spændende at læse han konklusioner omkring højde og hastighed.

"Kulman kølen" fra Norge er ombygning af en Banner 28, hvor man har valgt at helstøbt blykøl med et mere moderne snit. Projektet her er meget anderledes, da man her kun flytter tyngde punktet 20 cm, og fastholder kølvægten. Erfaringerne her er lidt blandede, da man ikke har fået mere fart i båden, men opnået andre fordele.

Som et lille kuriosum, har jeg valg at medtage et lille link fra "Model sejlskibenes" verden, hvor bølgerne omkring køl konstruktioner går lige så højt. Dave Acree har udarbejdet et ganske fint lille skema, hvor sammenligner vandmodstanden ved forskellige torpedo udformninger. Så kan I som læsere selv gætte, hvilket design torpedoen på 10nas har.....

Ingen kommentarer: